Toneelstuk - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Toneelstuk - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Toneelstuk

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

10 Juni 2009 | Nederland, Leiden

Vragen als "ben je al zenuwachtig voor volgende week?" of opmerkingen in de trant van "maar dat zal bij jou allemaal heel goed gaan, daar maak ik me geen zorgen om!" zorgen ervoor dat ik toch een bang gevoel krijg. Nog een week te gaan tot ik mijn proefschrift zal verdedigen en blijkbaar zijn de verwachtingen hoog. Ondertussen heb ik mijn lekenpraatje nog niet klaar en ben ik maar amper begonnen met nadenken over welke vragen ik zou kunnen verwachten (en hoe ik daarop zou kunnen antwoorden).
"Ach," zei toen een hoogleraar, "er zijn maar weinig momenten in je leven waarop het er zo weinig toe doet wat je precies zegt. Je hebt je boek geschreven en veel geleerd in de afgelopen periode en dit is slechts een ritueel, een toneelstuk." Net als een toneelspeler heb ik dus mijn kostuum uitgekozen, mijn tekst (bijna) geleerd en net als een toneelspeler ben ik zenuwachtig. Nu is het slechts een kwestie van acteren, doen alsof ik onderzoeker ben en geloofwaardig overkomen in die rol...

  • 10 Juni 2009 - 06:49

    Marlien:

    En volgens mij gaat je dit dinsdag helemaal lukken!
    Geniet er vooral ook van. Dit is ook een van die dingen die je waarschijnlijk maar een keer in leven gaat meemaken.
    Tot dinsdag.

    Groetjes Marlien

  • 10 Juni 2009 - 06:50

    Clara:

    In ieder geval heb je een publiek zitten, dat er niet zit om vermaakt te worden, maar om jou bij te staan. dat is toch weer anders dan voor een acteur. ;) SUCCES!

  • 10 Juni 2009 - 07:36

    Marjoke:

    Jij hoeft nooit te doen alsof je iemand bent; je BENT onderzoeker, dat is wat je de afgelopen 5 jaar (of 27?!) hebt gedaan, daar geloof je in en dat is je passie. Dat is een deel van jou, zoals je nog zo veel meer talentdelen hebt. Ieder mens is veelzijdig en kan elke keer andere aspecten laten zien. Dinsdag laat je dit ene aspect op de voorgrond treden, dan krijgt het een prominente rol op het academisch toneel. Maar dat betekent niet dat je toneel moet spelen. Jij bent echt, en alleen als je dicht bij jezelf blijft en je niet laat afleiden door opmerkingen van anderen zul je de ware onderzoeker op een geloofwaardige manier op dit toneel kunnen laten zien. Vertrouwen, dat weet je en dat kun je, altijd weer! HUP, dikke kus, mama

  • 10 Juni 2009 - 07:45

    Jet:

    He Jenneke,
    Wat een stresskipje ben je toch, je lijkt toch wel erg op die lange paranimf van je :-)
    Degene die in die zaal het meest van jouw onderzoek weet, ben je zelf, dus wie kan die vragen beter beantwoorden dan jij? Zoek een beetje uit waar alle vragenstellers zelf onderzoek naar doen, waarschijnlijk vragen ze iets als 'wat kunnen jouw resultaten betekenen voor mijn onderzoeksgebied?'. Inkoppertje dus...
    Je mag erop vertrouwen dat je deze uitdaging aankan. Van deze ervaring word je een beetje mens. Aoehm Dalai Lama...
    Zoals de Amerikanen zeggen: klop ze dood :-)

    groetjes

    Mariëtte

  • 10 Juni 2009 - 10:05

    Wouter De Boer:

    Ha, als er iemand geboren is voor het onderzoek dan ben jij het wel. Don't let them tell you otherwise!

  • 16 Juni 2009 - 06:53

    Guusje:

    Hee meis,

    Vandaag de grote dag en ik ben benieuwd hoe je zult gaan schitteren in de rol als onderzoeker :-) Vast en zeker dat je schittert als Jenneke die trots haar kennis en vaardigheden deelt met anderen!!

    Succes
    Esz

  • 16 Juni 2009 - 10:04

    Hedwig:

    Heel veel plezier/succes vandaag!!

    (werktechnisch alsnog mislukt er te zijn)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 172744

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: