dekbedgevoel - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu dekbedgevoel - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

dekbedgevoel

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

05 November 2007 | Nederland, Leiden

Ik ben al wakker, maar kom het bed nog niet uit. Het is zo lekker warm... en het kussen is zo lekker zacht... en eigenlijk is het állerlekkerste het dekbed dat zo helemaal om me heen zit. Jawel, ik ben weer ten prooi gevallen aan het dekbedgevoel!
Wanneer ik me met grote moeite en een soort heimwee uiteindelijk weet los te halen van mijn nest, is het een troostende gedachte dat ik niet de enige ben. Er is zelfs een echte naam voor dit gevoel: thigmofilie! Thigmos is tast, en filie houden van: het lekker vinden om aan alle kanten wat te voelen. Een dekbed helemaal om je heen, bijvoorbeeld, of twee armen vol liefde. Of misschien is die thigmofilie stiekem een bijverschijnsel op de lange termijn van ons geboortetrauma: van een warme, stille, donkere omgeving werden we ineens de wereld in gezet, waar de lucht koud is, en alles lawaai maakt, en waar discoballen en tl-buizen je ogen verblinden. Met het dekbedgevoel kan ik me nog éventjes veilig en beschermd voelen, voordat ik weer een dag in de buitenwereld beleef.

  • 05 November 2007 - 10:11

    Joop:

    wel een lekker woord om over straat achter iemand aan te roepen: THIGMOFIEL!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1153
Totaal aantal bezoekers 172733

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: