naar de commissie - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu naar de commissie - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

naar de commissie

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

14 Januari 2009 | Nederland, Leiden

Stel je voor dat je gevraagd wordt een taart te bakken. Een lekkere taart. Dat klinkt leuk! Alleen: er is geen recept of kookboek waar je in kan opzoeken welke taart je zal bakken, of wat voor ingrediënten er benodigd zijn. Je wordt neergezet in de keuken en begint maar te zoeken naar inspiratie en naar dingen als een bakblik, bloem en boter. Tot in de kleinste keukenkastjes zoek je, en je gaat zelfs de markt op om een smaakvolle inhoud te kunnen maken. Snijden, verwarmen, mixen... even proeven... Soms rijst het deeg. Soms zakt het in. Zo nu en dan komt er iemand binnen die ook even een likje uit de kom neemt, of die tussendoor een glaasje fris brengt. Langzaam maar zeker groeit er een recept in je hoofd, en nog twijfelend daarover besluit je verder te kneden en het maaksel toch maar in de oven te zetten. Door het ruitje kijk je gespannen welke kleuren en vormen het aanneemt. Even prikken. Nog héél eventjes... Dan komt de taart uit de oven, en je mag hem voorzichtig serveren.

Zo is het met promoveren: je weet niet wat voor dissertatie er gebakken moet worden, maar uiteindelijk mag het naar de promotiecommissie, die het proefschrift mag proeven. Zover zijn we nu! Geprint en gebonden is het, maar nog niet zo mooi als het uiteindelijk gaat worden in boekvorm. Dat duurt nog eventjes.

Als de commissie het lekker vindt, dan mag pas het glazuur erop. En pas dán mogen we 'm samen versieren. Ik heb er nu al zin in!

• 14 Januari 2009 - 19:10

Mark:

Alvast gefeliciteerd! Dat wordt smullen!

• 14 Januari 2009 - 21:12

Marlien:

Hartelijk gefeliciteerd!
    Weer een belangrijke hindernis genomen.
    Succes en ik kom graag een keer proeven.

• 15 Januari 2009 - 07:56

Joop:

mooi dat verhaal, maar vóór die taarten zullen ook het schrift moeten proeven?! Ach, met een beetje zout eet Donald Duck ook zijn pet op...

• 15 Januari 2009 - 08:25

Willem:

Gefeliciteerd! En nu? Genieten en even lekker niets doen? Of gaat het werk gewoon door?

• 15 Januari 2009 - 08:32

Jenneke:

't Werk gaat wel door... Een sollicitatie, drie praatjes, de organisatie van een workshop, een artikel schrijven...

• 15 Januari 2009 - 08:59

Jet:

je mag er wel wat vrolijker bij kijken hoor!

• 15 Januari 2009 - 11:18

Ach:

mag ik voorproeven?
    succes met al je bezigheden!

• 15 Januari 2009 - 14:07

Clara:

Spannend! Zie je uit naar het versieren? Je ziet er in ieder geval trots uit!

• 19 Januari 2009 - 15:13

Irene: