plain vanilla - Reisverslag uit Leuven, België van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu plain vanilla - Reisverslag uit Leuven, België van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

plain vanilla

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

15 Juni 2007 | België, Leuven

"That is just plain vanilla linguistics" zei onze docente. En ze gebruikte deze, blijkbaar favoriete, uitdrukking in de volgende drie zinnen ook. Alsof alles dat gewoon is, ineens naar vanille smaakt, en alsof vanille zo gewoon is. Ik vroeg me af of je op die manier ook "complex strawberry linguistics with chocolate chips" zou hebben, want dan werd de cursus er een stuk lekkerder op!

Maar aan de hand daarvan kwam ik op de vraag of er eigenlijk überhaupt "plain" dingen zijn. Is er een "normaal" nodig, om het andere bijzonder te maken (à la 'de bomen zijn hoog bij de gratie van het feit dat het gras laag is')? Of is eigenlijk alles op zijn eigen manier altijd bijzonder? Wellicht is het een combinatie: alles ís wel bijzonder, maar we zien het niet altijd. Zeker met alle reizen van de afgelopen jaren, heb ik gemerkt dat een mens snel kan wennen aan een omgeving, een dagritme, mensen en smaken. Dat is nodig om je energie in andere dingen te kunnen steken dan het basale leven, maar zorgt er ook voor dat het voelen en beleven van méér in de extremen gezocht wordt: per slot van rekening is "plain vanilla" niet meer bijzonder; we zijn eraan gewend.

In de 'vandaag'-spreuken van Marjoke staat 'vandaag zie ik de schoonheid waar ik die eerder niet zag'. Door jezelf een nieuwe blik te geven, kan je alles weer bijzonder máken. Een bijzonder ijsje, als je het écht proeft, en "special vanilla linguistics" tijdens deze zomerschool!

  • 15 Juni 2007 - 09:00

    Joop:

    olympische spelen zijn prachtig, maar altijd maar hoger-beter-verder leidt ernstig de aandacht af van tevreden zijn met het moois dat er altijd is en ook altijd zal zijn. Onbevangen kunnen kijken is een kunst. Je bent een kunstenaar!

  • 15 Juni 2007 - 15:58

    Hedwig:

    Mijn moeder fotografeert graag waddenzee/wolkenlucht. Mede hierdoor ben ik ook redelijk fan van wolkenluchten en zonsopkomst of -ondergang. (niet handig tijdens het zeilen... ;))
    Dat is "vanilla", "chocolat strawberry" krijg je dan bijvoorbeeld als je na een fietstocht nog op tijd bent om vanaf de vuurtoren naar een zonsondergang te kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Leuven

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 172889

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: