Zomerschool in Leuven - Reisverslag uit Leuven, België van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Zomerschool in Leuven - Reisverslag uit Leuven, België van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Zomerschool in Leuven

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

11 Juni 2007 | België, Leuven

Het lijkt wel of de vogels harden fluiten als ze de ruimte krijgen geluid te maken. Al voor de wekker ben ik dus wakker, en besluit met hardloopschoenen aan meer vogels en ruimte op te zoeken. De bospaadjes zijn een aangename ontdekkingstocht door het vele groen. Wanneer ik een halfuur later terugkom bij het oude klooster, is mijn hoofd wakker. Ik vind de weg door de galmende gangen naar de Clara-kapel, waar het ochtendgebed van de Minderbroeders op het punt staat te beginnen. Eén van de paters brengt me een psalmenboek en laat zien waar we vandaag zijn: de "extra" apostel Barnabas, die samen met Petrus op bekeringstour ging langs de Middellandse zee. In een quasi-automatisch ritueel worden de psalmen gelezen, en ik moet bijna gniffelen om de monotone stemmen die een tekst "juicht en prijst de heer met jubelzang" tot een uiterst saaie aangelegenheid maken.
Toch is de bijeenkomst een mooi beginpunt voor vandaag: LOT Summerschool met een twee weken cursussen door bekende wetenschappers, die erg interessant beloven te worden. Met zo'n 100 AiO's bivakkeren we in een oud klooster, wat nu (ook) conferentie-oord is. Hoewel de belangrijkste cursus waarvoor ik me had opgegeven helaas niet doorgaat, ben ik blij dat ik deze week in alle rust hier kan werken (voor eten wordt gezorgd!). Voor meer info: http://www.la-foresta.org/nederlands/index.htm

• 18 Juni 2007 - 12:58

Mark:

Leuven... dat is lang niet gek! Geniet van de prachtige stad en het programma! (Voor welke cursus had je je dan opgegeven?)