Syntax in the sun - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Syntax in the sun - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Syntax in the sun

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

04 Oktober 2012 | Kroatië, Dubrovnik

Drie weken na het vorige praatje ben ik alweer op een conferentie beland. Omdat ik telkens over een ander onderwerp presenteer, kost het nogal wat tijd en mentale voorbereiding om weer klaar te zijn. En dat terwijl ik de afgelopen weken overvallen werd door een melancholisch gevoel van zomer-heimwee: plotseling was er die morgen dat ik koude voeten had als ik buiten het bed stapte, dat het ‘s ochtends niet al licht was, dat er bladeren naar beneden dwarrelden; kortom, dat het herfst was. Niet nu al! huilde de zomerliefhebber in mij.

Zondag waren mijn collega Michelle en ik dan toch met handouts en al klaar om naar Kroatië te vliegen. Al babbelend onderweg word ik minder nerveus voor de presentaties, en wanneer we onze hotelkamer binnenkomen, begin ik de lol van conferenties weer te zien: een superdeluxe kamer met uitzicht over een baai van rotsen, karakteristieke pijnbomen en blauwgroene zee! Hoewel we allebei nog een berg werk te doen hebben, pakken we onze bikini en lopen de trappen af naar het kiezelstrand. “Het is koud!” zegt Michelle, maar dat blijkt reuze mee te vallen als je erin bent. Ontspannen dobberen in de zon is een uitstekende manier om een conferentie goed te beginnen!

De twee dagen erna zijn gevuld met praatjes over ‘Syntax of the World’s languages’ en gelukkig hebben we tussendoor een uitgebreide lunchpauze om te zwemmen of door de prachtige nauwe straatjes van Dubrovnik te dwalen. Iets te toeristisch, vind ik, maar als je de Engelsen en Duitsers wegdenkt is het een sprookjesstad. Ik breng een halfuur door op één van de trappen, etend van een enorm citroenijsje en luisterend naar de plaatselijke straatmuzikant met gitaar, voordat ik weer naar binnen ga om te horen over voegwoorden in het Russisch.

Helaas vertrekt Michelle op woensdag en moet ik verhuizen uit onze prachtige kamer, maar daarvoor in de plaats komt een guesthouse dat dichter bij de conferentie ligt. “Hello darling,” zegt Anka, die het guesthouse runt. “Here is your room, darling, and ask me if you need anything, ok?”. Die nacht slaapt deze darling in een enorm tweepersoonsbed, mist Wilbert, maar is wel uitgeslapen om het tweede praatje te geven, dat net als het eerste (samen met Michelle) best goed gaat, en nuttige vragen en suggesties opbrengt. Nu nog even tevreden genieten van de laatste stralen zon en zomer op mijn bast!

• 04 Oktober 2012 - 17:27

Ach:

jaja nu weten we waarom je naar conferenties gaat... die russische voegwoorden zijn gewoon een smoesje voor je bikinilijn bijwerken! genieter!

• 05 Oktober 2012 - 09:43

Joop:

als het je allemaal teveel wordt, doe dan je ogen maar dicht en ik zal je vertellen van de zonnestralen die je zachtjes kietelen, van de warme stenen onder je voeten , van de gouden sinaasappelen aan de bomen en de zilveren vissen in het bijna lauwe water... ik weet het, ik ben een dichter!

• 08 Oktober 2012 - 13:13

Clara:

Hoi meis,

ja, die dwarrelende blaadjes zijn mij ook opgevallen. ze roepen in mij een jonge poezen gevoel op. ik heb er zin in. met de schoenen door de bladerhopen. genieten van de warme herfstzonnestralen. die mooie kleuren in de bomen. het zit er aan te komen, maar de feestkleding is nog niet helemaal in de juiste tinten.

ondertussen ga ik nu op de VU aan mijn dermatologie, oogheelkunde en kno beginnen. Mn pasje voor de VU heb ik al. deze keer met foto. het zijn weer drie veelomvattende specialismen. je kunt een puntje zuigen aan al die ziektebeelden. Anatomie is als vanouds leuk. lekker visueel en begrijpelijk. En hier en daar valt een kwartje. de sensibele (smaak-) zenuw die 2/3 van je tong innerveert loopt via je middenoor naar je hersenen. geen wonder dat je smaak uitvalt als er flinke ontstekingen in het gebied zitten. :)

dikke knuffel
    Claar

• 12 Oktober 2012 - 12:28

Guusje:

Seizoenen maakt het geheel mooi: wachtend op knisperende sneeuw, krakkend ijs... De knopjes, bloesem en eerste groene blaadjes en de warmte van de zomer om daar loom in te zijn om vervolgens weer te genieten van de kleuren van de bomen en de wolkjes adem!