30 - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu 30 - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

30

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

19 December 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Begin dit jaar kreeg ik een fancy blad met dramatische verhalen over de ‘dertigersdip’. Nou kan ik van dagenlang grijze luchten best in een dip raken, of van onderzoek dat niet opschiet, en ik ben ook bekend met de afterlunchdip. Maar waarom zou je nou in een dip raken omdat je weer een jaar op deze aardbol hebt mogen volmaken? Ik besloot dit jaar maar eens rond te vragen om daarachter te komen, en ik heb zes redenen gevonden voor een dertigersdip.

De eerste kwam al naar voren in een stukje van begin dit jaar: de generaties schuiven op. Het feit dat je als groeiend kind ook echt volwassene wordt is volkomen logisch en tegelijkertijd is het besef ervan een geheel ander iets. Ten tweede is dertig ook wel ongeveer de leeftijd waarop je niet meer ‘later’ alles kan worden: je hebt een bepaalde bagage en daarmee ben je een bepaald pad ingeslagen. Face it: profvoetballer zit er echt niet meer in en piloot gaat het ook niet meer worden -tenzij met heel veel doorzettingsvermogen. En dit is gelinkt aan de derde reden: dertig is de leeftijd waarbij je misschien gehoopt had van alles te hebben bereikt. Als het niet gaat om ‘beroemd gitarist zijn’, dan toch om een mooie opleiding te hebben afgemaakt, belangrijk werk te doen en een fijne partner te hebben gevonden. Aangekomen bij het punt ‘dertig’ kan de inventarisatie van hoe de verwachting overeenkomt met het echte leven misschien wel uitpakken als dip… En bij het terugkijken komt dan ook nog het vooruitkijken (reden vier): wordt het niet eens tijd voor kinderen? Voortplantingsdrang en eeuwige behoefte aan ongebonden vrije tijd zorgen voor een geweldig gevecht in het hoofd van de dertiger!

Uit logische deductie kunnen we de vijfde reden afleiden. Kinderen vinden het heel stoer om ouder geschat te worden dan ze zijn. “Ik dacht dat je al elf was!” –en daar staat het knulletje te glunderen. Tieners idem dito wanneer die knappe jongen van twee klassen hoger vond dat je er al uit ziet als zeventien. Aan de andere kant hebben we de ‘dames van middelbare leeftijd’, die juist gecharmeerd zijn wanneer ze horen dat ze er jonger uitzien. Conclusie: ergens daartussenin zit een overgang tussen liever ouder en liever jonger geschat worden. En dat zou wel eens rond de dertig kunnen zijn. Wat denken jullie?

Zelf ga ik in elk geval lekker mijn dertigste verjaardag vieren vandaag, zonder aanleidingen te zien voor een dip, óók niet (reden zes) die ene grijze haar die ik dit jaar ontdekte.

  • 19 December 2011 - 09:39

    Hedwig:

    Gefeliciteerd :)

    Reden 6: broer en ik hadden vroeg in de 20 al een dip kunnen hebben om ons grijze haar...
    Vinden we zonde van onze tijd ;-)

    Mijn ouders zeggen dat het leven bij 40/50/60 begint, dus we hebben nog wel even..

  • 19 December 2011 - 10:30

    Joop:

    leuk om even zo stil te staan bij 'facts of life'. Over ruim vier maanden ben ik 60 Deo Volente, tijd voor de TTD? (Twice Thirty Depression) Welnee! Volgens Hedwig kan ik gewoon weer aan een leven beginnen: here we come!

  • 19 December 2011 - 10:37

    Irene:

    Gefeliciteerd!

  • 19 December 2011 - 12:45

    Jet:

    Als je op de basisschool zit dan denk je dat je volwassen bent met 18. Als je 18 bent, denk je dat je volwassen bent met 30. En als je 30 bent, besef je dat je, net als iedereen om je heen, ook maar gewoon wat doet. En dan ben je inderdaad volwassen.
    Gefeliciteerd en tot snel!

    Jet.

  • 19 December 2011 - 13:54

    Haddock:

    En natuurlijk ook van mij gefeliciteerd! op naar de zestig dan maar.

  • 19 December 2011 - 13:56

    Sebastiaan:

    Hoi Jenneke,

    Lang niet gesproken, maar ik lees je stukjes nog. Fijne verjaardag vandaag!

    Groet, Sebastiaan

  • 19 December 2011 - 15:17

    Clara:

    In voetbaltermen is 3:0 toch een fantastisch resultaat.

    aan mijn kant van de grote 30 streep heb ik gemerkt, dat het vooral de eindtwintigers zijn, die het moeilijk hebben met de grote 3:0. 32 is net als 23 weer zo´n oneindige leeftijd. je hoeft niet vooruit en niet achteruit.

    beslissingen om het leven een andere richting te geven kunnen ook later genomen worden. het kost dan wat meer moeite, maar het plezier in het resultaat is er dan des te bewuster om.

    geniet van je verjaardag!
    liefs
    Claar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 172742

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: