schele fish en vliegmasjien-chips - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu schele fish en vliegmasjien-chips - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

schele fish en vliegmasjien-chips

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

06 November 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Hier zijn dan de langverwachte antwoorden om verder in te burgeren in Cambridge! Helaas geen winnaars, maar wel local info.

Blauw met een wenteltrap en een deur aan de linkerkant is natuurlijk… een dubbeldekse bus! Hij stopt recht voor onze deur (nou ja, tien meter lopen). Als je de chauffeur betaald hebt, ga je meteen de trap op om –als je mazzel hebt- voorin bij het raam te zitten. Best spannend, omdat de bus vlak langs auto’s gaat en het soms lijkt of fietsers er gewoon onder verdwijnen… Je kan op elke straat precies zien of er een busroute loopt: als de wilg zijn takken lager kan laten groeien, komt er duidelijk geen hoge tweeverdiepingenbus langs.

Wat ze hier niet hebben: een WA-verzekering en een Commissie voor commissies. Dat eerste zijn we aan het oplossen met een ‘buitenlandersverzekering’ en dat tweede bestond tot een tijdje geleden nog wel. Gelukkig kwamen ze er toen zelf ook achter dat het best belachelijk bureaucratisch is… Dit impliceert dat al het andere wel bestaat! Fietsenrekken te over, omdat er veel gefietst wordt (en niet altijd met helmpjes en reflecterende kleding). En containers, inclusief overzicht wat waarin te stoppen. Stemrecht voor de EU ook, ondanks het feit dat er een referendum gehouden zou worden over of Groot-Brittannie nog bij de EU wil horen. En naast kookboeken en etenswaren heeft de immens populaire Jamie Oliver nu ook een afdeling bij het tuincentrum, alwaar je zaadjes voor tomaten, speciale kruidenpotjes en ook, jawel, aardbeitjespotgrond kan kopen. Dat is denk ik als tegenwicht voor de rijen en stapels blikjes ‘baked beans’ (zelfs een light-variant!) en het antwoord op de laatste vraag.

Als namelijk ‘schele, zie jij die vliegmasjien’ door je buurt komt, dan pak je je pounds en pennies en open je de voordeur om naar de ‘Fish & Chips’-kar te gaan! Elke zaterdagmiddag komt hij voorrijden en we zien onze buren vrolijk een praatje maken bij het frituurvet. Tja, zo erg zijn we ook nog niet ingeburgerd…

p.s. ik had graag meer foto’s gemaakt, maar daarvoor is met het drukke werk nog geen tijd gehad. Waarover de volgende keer meer.

• 06 November 2011 - 22:25

Haddock:

Jammer dat ik de antwoorden niet goed had, was een goede reden geweest om snel een keer naar Cambridge te komen......
    Nu moeten we iets anders verzinnen. Kun je er met de boot komen [ incl. mast]?