Bilharzia - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Bilharzia - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Bilharzia

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

17 Maart 2008 | Nederland, Leiden

"Je bloedbeeld ziet er goed uit, en de vijf parasieten waar we naar gezocht hebben zijn niet aangetroffen." zegt de Parasitoloog. Nee hè, denk ik. Ik had gehoopt dat het een simpel parasietje was geweest dat met één pilletje verholpen kon worden. Waardoor had ik dán die diarree, en die verschrikkelijke vermoeidheid? Parasiet- wiedewiedewiet- je bent er wel, maar ik zie je niet?
"Wat we wél hebben aangetroffen," gaat hij verder, "is een grote hoeveelheid antistoffen tegen bilharzia." Nee hè, denk ik weer, hoe kan dat nu? Dit is één van die enge ziektes waarvoor je gewaarschuwd wordt als je naar een tropisch buitenland vertrekt. 't Is een worm die in stilstaand zoet water leeft en via je huid naar binnen kruipt, waar hij in de bloedvaten rondom je darmen gaat zitten. Omdat ik wel zo slim ben geweest om niet in dat soort water te zwemmen, vraag ik me erstig af waar dat beest me dan te pakken kan hebben genomen, maar daar zal ik wel niet achter komen. Ze kunnen namelijk niet zien hoe lang geleden de besmetting heeft plaatsgevonden.
Heel waarschijnlijk zit 'ie er echter al meer dan een jaar, en daarom zou mijn darm wel eens aangetast kunnen zijn; zogenaamde 'tropische spruw'. Om dat vast te stellen wordt nu gekeken of ik wel genoeg vitamine B11 en B12 opneem. Daarmee zouden al meer van mijn symptomen verklaard zijn.
Maar eerst die bilharzia eruit! Gisteren vier gigantische pillen geslikt en de hele dag misselijk en suf geweest, maar nu is wel het beest overwonnen!
Op naar de volgende diagnose...

  • 17 Maart 2008 - 07:59

    Clara:

    lieve meid,

    ik ben blij dat je daar doorheen bent. lekker gezond en schoon aan de nieuwe week beginnen...

    ik zit hier met wat spierpijn hier en daar in mijn bureaustoel het dagelijkse nieuws bij te houden. :)

    hou je taai! en tot gauw.

    kus

  • 17 Maart 2008 - 10:53

    Joop:

    als scheld woord is de officiele naam ook wel lekker, schistosomiasis nog aan toe!

  • 18 Maart 2008 - 11:07

    Mark:

    Wat vervelend! Hopelijk knap je snel op! Nu word ik ineens erg ongerust over de overmoedige slok water die gisteren nam uit een (verder overigens helder) bergbronnetje...

  • 18 Maart 2008 - 16:54

    Jelle:

    Dat je een enge tropische ziekte had is geen nieuws. als nu de Bilharzia dan ook maar werkelijk de oorzaak van alle ellende blijkt te zijn, zou het leed geleden kunnen zijn.
    Ik help het je hopen.

  • 19 Maart 2008 - 16:01

    Jorien:

    Ha Jen!
    Karibu tena Uholanzi! Maar die beestjes zijn wat minder prettig... Hoop voor je dat het met die pillen opgelost is alhoewel schisto lijkt me ook geen pretje...
    Succes en tutaonane!
    Jor
    P.s. Mooie foto's!! (vooral die dow, met een douchegordijn als zeil, haha :)).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 172742

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: