tussen het onderzoek door - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu tussen het onderzoek door - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

tussen het onderzoek door

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

25 Januari 2008 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Gisterochtend de lakens maar eens onder mijn klamboe vandaan gehaald, waarop (niet onder) ik ’s nachts lig te woelen en zweten. Een vers bed helpt altijd om goed te slapen, dacht ik. Dan zie ik in het randje van de matras iets bewegen. De laatste keer dat ik iets zag bewegen waar dat niet hoort, was toen ik erachter kwam dat het broodbeleg bedorven was… Met enige afschuw ontdoe ik de matras van de wantsjes die daar hun huis hadden gevonden, en ga meteen maar door met mijn andere twee nieuwe hobbies: muggen vangen met één hand en kakkerlakken jagen met een spuitbus adembenemend anti-insectspul: “kills all dudus dead”.
Dan naar de markt voor broodjes en naar Dona Gina om flessen water te bestellen. Er gaat omgeveer anderhalve fles per dag doorheen, dus er mag wel weer een doos van twaalf bij. Onderweg hetzelfde als de vorige keren: geen mens in de buurt die niet weet hoe ik heet of dat ik Makhuwa aan het leren ben. “Die spreekt Makhuwa!” “Nee, dat geloof ik niet”. “Vraag maar!” En ik krijg weer een test naar mijn hoofd geslingerd, waar ik braaf op antwoord, waarna er hard gelachen wordt, en daarna wordt er nog drie keer woordelijk herhaald wat ik zojuist zei. Een verschil met de vorige keren is wel dat er, als ik eenmaal gepasseerd ben, wordt gezegd dat ik Makhuwa goed spreek. Verbetering: mooi!
Tussen deze dagelijkse dingen door, ben ik natuurlijk hard bezig met onderzoek. Dinsdag geprobeerd om drie sessies op één dag te doen, maar dat was teveel. Je kan niet zes uur je concentratie bewaren en de data die uit die sessies komen verwerken. Twee sessies met informanten dus, dan de boel in de computer zetten en bedenken of wat men zojuist gezegd heeft in lijn is met de hypotheses. Dat laatste valt nog niet mee, omdat Joaquim ’s ochtends een zin makkelijk kan maken, maar Ali ’s middags een frons in z’n gezicht trekt bij diezelfde zin. Dat soort zinnen staat nu op een apart blaadje dat we morgen met zijn allen gaan bekijken. Niet de cola en fanta vergeten…

  • 25 Januari 2008 - 12:18

    Sytze:

    He Jenneke,
    Ik las je stukje tussen het schrijven van een saai rapport door, een mooie afwisseling dus. Wat ik mij afvraag is het volgende, om wat voor grappen kunnen die mahkuwanen nou lachen? Zoiezo om blonde meisjes die hun taal spreken, (dat is natuurlijk ook verbazend ;-)), maar ja, dit soort grappen zullen ze wel niet begrijpen.
    sytze

  • 26 Januari 2008 - 12:50

    Joop:

    Eén van de valkuilen van een linguist is volledig willen zijn. Uit oogpunt van werkgelegenheid is het gunstig een niet te weerstaan gat in je data te laten bestaan... gniffel, gniffel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Ilha de Moçambique

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 172744

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: