ooit op het Ilha... - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu ooit op het Ilha... - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

ooit op het Ilha...

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

21 Juli 2005 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Ooit waren alle huizen op het eiland mooi en heel en lag er op elke weg asfalt. En als je ´s nachts bij volle maan over het Ilha loopt, zie je de scheuren en afgebladderde verf van de huizen niet zo goed, en de bomen die door het verdwenen dak groeien lijken niet vreemd. Je kan bijna voelen hoe het dertig jaar geleden moet zijn geweest...
Als je ´s morgens bij zonsopgang aan het hardlopen bent, moet je uitkijken dat je niet struikelt over de keitjes of slipt in het zand of blijft hangen in een gat dat in het kleine beetje asfalt zit. Goed opletten waar de fietsbandensporen lopen, want daar is de weg meestal egaal. Tenzij de sporen en het afval net zijn weggeveegd door de nachtwaker of de huisvrouw. Met takkebos-bezem beginnen ze om half vijf voorovergebogen de straat voor het huis of de winkel schoon te vegen. Wanneer je vlak voor de wekker wakker wordt, is het een vertrouwd regelmatig geruis buiten en weet je dat je er bijna uit moet.
Op het rondje hardlopen kom je ook langs het oude zwembad. Er staat wat zeewater in en aan de zijkant zie je zelfs nog restanten van tegeltjes. De imposante pilaren die ooit een veranda maakten, liggen in grote stukken cilinder ernaast. Aan de andere kant loopt een bijna onaangetaste trap omhoog om in het niets te duiken.
Her en der zijn organisaties of rijke westerlingen bezig om iets op te knappen en ook de gemeente heeft mooie plannen. Misschien ooit op het Ilha... maar wordt het mooier?

• 21 Juli 2005 - 09:30

Joop:

grappig, zo'n niet bestaande duikplank de toekomst in. Of het verleden in als het weer net zo moet worden als het ooit was. Of misschien wel niet zoals het was als er alleen maar betalende witten in mogen komen zwemmen. Ontwikkelen gaat nooit zonder zorgen, maar het Ilha zal er anders uit gaan zien, da's zeker en vast.

• 22 Juli 2005 - 09:36

Sjoeke:

Hoi Jenneke,dit proces noemen ze vooruitgang en het vindt overal ter wereld plaats; verstedelijking, nog meer asfalt, grotere scholen, megafusies, meer regels voor iedereen maar ook een televisie, auto, computer, mobiele telefoon en digitale camera als noodzaak. We zijn dan ook erg aan vakantie toe. liefs uit Sneek

• 22 Juli 2005 - 13:19

Guusz:

Hee Jen,
    Klopt het als ik Suriname gevoel krijg? Een verdwaalde boot van Histor zou bij jou ook niet veel uitmaken. Ik vond het wel rustgevend op een of andere manier. Ik weet niet hoe jij dat beleefd?

Succes en veel plezier aldaar.

Grtz
    Esz

• 23 Juli 2005 - 15:32

Hedwig:

Ik zit nu nog 1 dagje op een bio-boerderij in denemarken. Een bedrijf van 50 hectare en mijn broertje is vervangend bedrijfsleider.
    Ouderwets groot EN diervriendelijk dus. Een Neder-Deens echtpaar en buiten het kantoor hebben we nog niet iets moderners dan een zwartwit-TVtje gezien :)
    Mijn moeder en zus zijn wel blij met hun digitale camera's hoor :)