telefoon en tekens - Reisverslag uit Nampula, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu telefoon en tekens - Reisverslag uit Nampula, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

telefoon en tekens

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

10 Maart 2005 | Mozambique, Nampula

En Jenneke is nu ook weer telefonisch bereikbaar: 00258-82-0877850. Bezig nu met het oriënteren op en vinden van het juiste dialect van Makhuwa en het organiseren van contacten her en der om me te helpen aan boeken en een informant. Tevens bezig met het uitroeien van een bekende kleine bacteriële infectie. Woensdag ben ik verhuisd van de Kroegers naar het SIL centre en op de markt wezen shoppen met een aantal dames die voor SIL werken. Ik heb zowaar een rok gekocht en een katoenen jurk met wit bloemmotief (ja, ik moet er zelf ook nog even aan wennen…).

Een van de sleutelwoorden als je op reis bent, is 'wennen'. Ik verbaas me nog steeds over het vermogen van de mens zich aan te passen aan elke plaats. Eerst het vinden van een veilige plaats, dan van daaruit de nieuwe wereld verkennen en tenslotte telkens een stukje meer tot bekend en eigen gebied rekenen.
Waar ik al aan gewend ben: zand; slapen in een tent van klamboe; banaantjes en witbrood; Fanta in hoge flesjes; dat het bruin van je voeten niet van de zon is, maar gewoon door het putje van de douche gespoeld wordt.
Waar ik bijna aan gewend ben: de auto's die plotseling van de andere kant komen als je oversteekt; hagedis-gecko-beesten vlak voor je voeten of op je plafond; dat de zon via het noorden gaat.
Waar ik nog niet aan gewend ben: jurk/rok; insecten met dubbele afmetingen; de hitte die als een sauna om je heen waait en de koude douche die daarbij hoort.

Momenteel lees ik 'De alchemist', een boek van Paulo Coelho (Paul Konijn, als je zijn naam vanuit Portugees vertaalt…). Typisch een boek dat jammer is om ineens uit te lezen, omdat het zoveel interessante en inspirerende opmerkingen heeft die je makkelijk zou kunnen vergeten als je er teveel op een dag tegenkomt. "Het leven wil dat je je eigen legende leeft. [..] Je eigen legende waarmaken is de enige verplichting van de mens.[..] Om er te komen moet je alleen de tekens volgen. God heeft de weg die ieder mens moet gaan beschreven. Het is alleen maar een kwestie van lezen wat Hij voor jou geschreven heeft."
Ik geloof dat ik soms de tekens heb gevolgd, zonder ze bewust te hebben herkend. En misschien ben ik daarom wel weer in Afrika, bezig met het begrijpen van een universele taal en tegelijkertijd het systeem van slechts één menselijke variant. Zou dit mijn legende zijn (of worden)?

Liefs,
Jenneke

  • 10 Maart 2005 - 08:24

    Jet:

    De alchemist vond ik ook wel mooi. Wel wat aan de zweverige kant, maar net niet te.
    Volgens mij moet je inderdaad uitvinden wat je wilt. Je kunt daar kort of lang over doen, maar als je het gevonden hebt, weet je dat het is waarnaar je gezocht hebt, omdat het goed voelt. Of je legende door Hogerhand bepaald is.. wie zal het zeggen?
    goed. Terug naar de studie.

  • 10 Maart 2005 - 12:42

    Joop:

    of het een legende moet worden, ... ik weete het niet. Het kost iedereen moeite om zin en bedoeling te vinden. Als je menselijk omhulsel weer af mag, ben je misschien wel klaar met je opdracht en is het wachten op een volgende 'mensengang' om een volgend hoofdstuk toe te voegen. In the mean time: Allah ya kai mu!
    liefs Joop

  • 11 Maart 2005 - 07:21

    Clara:

    he jenneke,

    ja, paulo coelho kan er wat van. dat boek leest goed en het gedachtengoed is belangrijk. op zoek naar je droom. luisteren naar je hart. dat blijkt toch altijd weer een moeilijke opgave. zoals hij zegt.. als je je lang genoeg niets van je hart aantrekt houdt het op een gegeven moment op met praten.
    daar ben ik bang voor.

    k ga nu maar ontbijten en dan mn hoofdstuk. als t me niet lukt om t vandaag af te krijgen, ga ik maar niet naar de nestortrophy zondag.

    knuffie
    claar

  • 11 Maart 2005 - 21:03

    Hilde:

    Ik citeer ene geest (blauw, Aladin): Ik ben een mythe, een sprookje, een legende, ach wat, mieters, ik ben vrij!!! (ieuw haarbal) Nuja, het is in ieder geval weer weekend.

  • 12 Maart 2005 - 13:42

    Guusz:

    Hee Jen, kamarawinti's brengen geluk!!! =hagedis-gecko achtige beestjes op muren... altans dat was eind jaren zeventig in afrika zo!!

  • 14 Maart 2005 - 11:27

    Marco:

    Hoi Jenneke, jammer dat je er gister niet was op de Nestor Trophy, konden wel wat tekens gebruiken...

    Gelukkig werk je nu al aan je eigen verhaal, iets wat volgens mij al een hele boeiende legende aan het worden is. Naar mijn idee is een gelukkig mens iemand die zijn eigen dromen kan leven en daar ben jij keihard mee bezig. of zoals mijn favoriete dichter zegt:

    "here we are all, by day, by night, we're hurled
    By dreams, each one into a several world."

    succes en mooie dromen nog!

  • 14 Maart 2005 - 11:40

    Merel H.:

    Hey Jenneke,
    Via Marco kwam ik op je site terecht en nu wilde ik je even een complimentje geven over je mooie verslagen, zonder te overdrijven lezen ze als een boek. Ik ben erg benieuwd naar je verdere 'avonturen' dus ik zal dit digitale dagboek in de gaten houden!
    Ik heb echt ontzag voor het feit dat je weer naar de andere kant van de wereld bent gevlogen om dit land verder te ontdekken. En zoals 'Loesje' zegt: Neem je dromen eens mee de dag in! Ga zo door!
    Lieve groet,
    Merel

  • 20 Maart 2005 - 19:55

    Hedwig:

    ik lees weer even bij..

    quote van mijn startpagina vandaag:It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change. Charles Darwin

    De lente lijkt hier inmiddels begonnen, ik vermaak me met mijn stage & ik heb zin in mijn paasweekend. Paasmaandag en dinsdag London!! Zullen ze woensdag erna errug blij met me zijn ;)

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Nampula

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 172870

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: