Doen alsof 't vakantie is - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Doen alsof 't vakantie is - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Doen alsof 't vakantie is

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

30 April 2011 | Frankrijk, Parijs

Aan de andere kant van de opgestapelde witte -en ongeorganiserde wilde- asperges, haalt de slager een brander tevoorschijn zorgt met een aansteker voor een sterke blauwe vlam. Geen crême te bekennen om te ‘brûler’ met zo’n brander, denk ik, maar je kan er ook de laatste veertjes van een pasgeplukte kip mee laten verdwijnen, zo leer ik vandaag. Het is acht uur ’s zaterdagochtend en de markt van Villejuif is al in volle gang! Pascal heeft gevraagd of ik mee wou om kaasjes en wijn te kopen, voor straks bij de lunch. Gisteren en vandaag organiseert hij een workshop over informatiestructuur, en ik ben uitgenodigd om ook iets te vertellen.

Maar eerst struinen we dus over deze Parijse markt, waar pioenrozen te vinden zijn en kleine witte 1-mei-bloemetjes, waar de komkommers het ook niet weten, waar je een halve gevilde haas kan kopen, waar de krabben belletjes blazen en de artisjokken groot en groen zijn. Waar ik snuif aan de bosjes verse thijm en griezel bij gelei-achtige terrine van koeienstaart. Ik koop een zakje overheerlijke morieljes voor de saus van morgen, en daarna kiest Pascal een assortiment aan kazen, variërend van een stevig stuk Cantal tot een uit-zichzelf-van-de-tafel-kruipende ‘Gaugry’. Zo, nu zijn we klaar voor de workshop!

Gisteren begonnen we ook met belangrijke Franse zaken eerst: ‘Bonjour tout le monde! Vanmiddag zullen we eten in de kantine van de campus, en ik heb voor vanavond gereserveerd bij een uiterst charmant restaurantje waar de specialiteit ‘quenelle’ is,’ opent Pascal de workshop. ‘Oh, hebben ze daar ook gepocheerd ei in rode wijn?’ vraagt Marie-Claude, ‘Dat ken ik, dat is een heerlijk restaurant!’ Het gaat nog ruim vijf minuten verder over eten-gerelateerde zaken voordat we toekomen aan het eigenlijke programma…

De voorbereide presentaties hebben een flexibel tijdsschema, waardoor er veel ruimte is voor interessante discussie en waardoor we de eerste dag niet toekomen aan mijn praatje. Gelukkig heb ik vandaag van half tien tot half één de tijd om te vertellen, en gelukkig heb ik het opgezet als een interactief college en niet als presentatie. Mijn input zorgt voor veel vragen en discussie, en opgetogen reacties naderhand: ‘Wat was het stimulerend en interessant!’ Ik glim een beetje en voel me eigenlijk alsof ik op vakantie ben: croissantje voor ontbijt, een nieuwe metro uitzoeken, écht stokbrood, een bordje met ‘mairie’, t-shirtje in de zon, en als dagbesteding een workshop over iets wat me fascineert! Lekker veel geleerd en -zoals gewoonlijk- lekker veel genoten :).

  • 01 Mei 2011 - 15:01

    Mariëtte:

    Zo te zien hebben wetenschappers niet alleen geestelijke honger :-)

    groetjes

    Mariëtte

  • 02 Mei 2011 - 07:18

    Joop:

    waarnemingen en metingen met oog en neus, integratie van de historische ervaringen, raadplegen van wat er al over is geschreven... koken lijkt echt wel een beetje op wetenschap!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 172828

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: