veel regen, weinig water - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu veel regen, weinig water - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

veel regen, weinig water

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

01 December 2006 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Vrienden, wat heerlijk om zo heen en weer te filosoferen! Dank!

En dan nu het saaie nieuws uit Mozambique: ik ben me pijnlijk bewust van de weinige tijd die me nog rest om af te maken wat ik me had voorgenomen om te doen. Opnames, transscriberen, controleren, organiseren dat de informanten er genoeg en op de juiste tijd zijn... ik werk nu 9 à 10 geconcentreerde uren per dag, met daarnaast nog een aantal uur organisatie en administratie. Ben moe, maar nog steeds gemotiveerd om er het beste van te maken.

Algemeen nieuws: het regenseizoen is, ook op Ilha, begonnen! Nooit gedacht dat ik regen nog eens zó zou waarderen! Het is alsof de huizen, bomen en pleinen een stortdouche nemen en ineens is de lucht gefilterd van al haar stof. Tijdelijk voelt de omgeving schoon, koel, rustig... geen plakkerige huid, geen hittehoofd, geen schreeuwende kinderen buiten... aaaah, even bijkomen! Ondanks al die regen is er geen water op Ilha, dwz geen kraanwater. Overal zie je dus vrouwen en kinderen met alle kleuren teilen en gele jerrycans op hun hoofden, die al balancerend de weg van put naar hut maken. Naar voor hen, maar ´t levert prachtige plaatjes op!

Toen ik vandaag de datum opschreef, kreeg ik een onwezenlijk gevoel: normaalgesproken is het koud en donker als je ´12´ neerzet... eigenlijk is het best leuk om nog in je hempie bij een ventilator te zitten!

  • 02 December 2006 - 07:17

    Marjoke:

    Zo zie je maar weer, het leven is eigenlijk heel simpel: wij badderen in helder water en jij baddert in heerlijke zon; genoeg te genieten dus.
    Werk ze nog even en straks komt Joop (met dropjes)
    Kus, mama

  • 03 December 2006 - 09:48

    Jet:

    Hmm, ja van een winterdip zul je daar geen last hebben, hmmmm....
    groetjes!

  • 03 December 2006 - 15:38

    Marlien:

    Ja wij zitten hier nu aan de Sinterklaas! Dat is inderdaad wel een raar idee, december en warm in de zon zitten.
    Groetjes Marlien

  • 03 December 2006 - 19:54

    Clara:

    Hej, lieve meid,

    de tijd vliegt! Bij jou ook! Ik hoor net van
    Wilbert dat je de 18e al weer thuis komt. Mis je net het kerstdiner. Maar dat zou wellicht wat veel zijn, zo direct uit de warmte van Afrika.

    Ik ben nog steeds aan het werk. Weinig belangwekkends te melden. Mijn fijne tijden hebben de afgelopen week bestaan uit: de bruiloft van mijn oud-huisgenoten - Leen en Marieke - en schaatsen vandaag. De bruiloft was een feest van samenzijn met mensen waar ik van hou. Lekker dansen op heerlijk leen en mariekse muziek.

    Dikke knuf, tot gauw!

    Claar

  • 12 December 2006 - 16:02

    Hedwig:

    Af en toe trekt er herfstweer langs, dus het aklimatiseren (?) vanaf 18 december valt misschien best mee..

    De herfst hield afgelopen weekend even pauze toen ik op Ameland was. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Ilha de Moçambique

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 172815

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: