discussiefeestje - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu discussiefeestje - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

discussiefeestje

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

24 November 2006 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Wanneer God een deur sluit, opent hij een raam.
Toen mijn ene informant op het laatste moment meedeelde dat hij naar Nampula moest, en dus niet bij de groepsdiscussie zou zijn, kreeg ik het benauwd. Een ander kon deze week sowieso al niet, in verband met een cursus. Hoe kunnen we discussieren met drie mensen? Om over sommige moeilijkheden in het Makhuwa zekerheid te krijgen, of meer inzicht, helpt het om met een groep te bespreken. Als de groep echter mens voor mens kleiner wordt, blijft er geen discussie over. Op dat moment besluit ik te gaan kijken bij het centrum waar de andere informant (Molde) de cursus doet. Spontaan ontmoet ik daar de zeer intelligente secretaresse, met wie ik sinds vorig jaar geen contact meer heb gehad. Het is een goed weerzien en nadat ik heb uitgelegd waarom ik chagrijnig ben, stelt ze voor vandaag eerder te stoppen met de cursus, zodat Molde er kan zijn voor de discussie. En zijn collega ook. En spontaan krijg ik een sms van een derde informant dat hij ook zijn collega meebrengt. We hebben die middag een geweldige discussie met z´n zessen en het helpt me enorm om inzicht te krijgen in de ingewikkelde grammaticale processen.
Ook alle informanten zijn blij omdat ze nog niet zó hebben gekeken naar hun taal en er zo over gepraat hebben met anderen. Volgende week organiseert de secretaresse nog zo´n bijeenkomst voor me. Slechts één ding ontbrak: "Volgende keer, Joanna, dan heb je wel cola en fanta, hè?"

  • 24 November 2006 - 17:02

    Marlien:

    En zo komt het toch allemaal weer goed!
    Veel succes volgende week!
    Geniet daar nog lekker even.
    Groetjes Marlien

  • 25 November 2006 - 09:15

    Joop:

    ze zijn er dus echt nog, mensen die voor een flesje fanta uit hun stoel komen! Het is nog niet te laat voor deze wereld. Wat kunnen we mooi zijn met zijn allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Ilha de Moçambique

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 172866

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: