Prikken en schriftje - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu Prikken en schriftje - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jenneke Wal - WaarBenJij.nu

Prikken en schriftje

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Jenneke

27 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Dit voorjaar ontving ik een e-mail van een adres bij Makerere University in Uganda. "Hooggeachte professor van der Wal," begon het, en ik dacht: dan weet ik wel waar dat heen gaat - genoeg studenten die een begeleider bij de universiteit van Cambridge willen hebben en hopen dat ik dat kan zijn. Maar nee, dit ging anders. Dit was iemand die al 'Dr' voor haar naam had staan en die een subsidie wilde aanvragen onder het Cambridge-Africa programme, dat onderzoekers uit Cambridge en Afrikaanse universiteiten met elkaar in contact brengt en laat samenwerken. Samen een projectje doen over het Luganda? Dat klinkt bere-interessant!

Zo gezegd, zo gedaan. Dr Saudah Namyalo en ik schreven een voorstel over hoe we de informatiestructuur van het Luganda kunnen beschrijven (en hopelijk beter begrijpen), en namen daarin natuurlijk een periode van veldwerk op: drie weken samen op pad in Uganda. "Oh, ik hoop zó dat we het krijgen," schreef ik aan Saudah toen we het ingediend hadden. "Inshallah!" antwoordde ze. Eind juni zou het Alborada Fund, dat het geld verdeelt, ons laten weten welke projecten uitgekozen waren.

Maar eind juni ging voorbij, en pas twee ongeduldige weken later kregen we te horen dat we de subsidie toegezegd hebben gekregen! En dat betekende dat er nog minder dan een maand was om voorbereidingen te maken voor mijn bezoek aan Uganda. Het Alborada Fund boekte mijn vliegticket, Saudah reserveerde een kamer voor mij in het universiteitsguesthouse, en ik werd afgelopen woensdag op drie plaatsen geprikt met vaccins voor gele koorts, tyfus en meningitis. Ik kocht een schrift, om mijn eerste woorden en zinnen Luganda in op te kunnen schrijven. Ik maakte een layout voor een nieuwe database waarin al die zinnen uiteindelijk terechtkomen. Steggelde met de figuur van de facultaire financiën. En vond vanochtend een klein Ugandees portemonneetje met Ugandese shillingen erin, dat ik nog had van mijn veldwerk in Jinja elf jaar geleden.

Allemaal kleine praktische voorbereidingen om eraan te wennen dat ik weer op reis mag, terug naar oost-Afrika! En bij een reis hoort een reisdagboek, natuurlijk: ik hoop de komende weken af en toe iets te schrijven over dit nieuwe veldwerkavontuur. Over Saudah, die ik nu alleen nog via skype gehoord heb. Over wat die informatiestructuur nu precies doet. Over het rode zand en de warme zon. Ik ben benieuwd!


link naar het Alborada Fund: http://www.cambridge-africa.cam.ac.uk/initiatives/alborada-research

  • 27 Juli 2014 - 10:40

    Hilde:

    Yiiihaaaa, leuk!!!

  • 27 Juli 2014 - 12:00

    Hedwig:

    Leuk :)

  • 27 Juli 2014 - 12:08

    Ach:

    gefeliciteerd en goede reisǃ

  • 27 Juli 2014 - 14:29

    Sytze:

    Nice! Prima werklocatie heb je toch!

  • 27 Juli 2014 - 14:46

    Willem:

    Hoera, weer een reisverslag! Kun je nagaan, het klinkt bijna alweer ouderwets... Veel plezier en ik ben benieuwdnaar je verhalen. Grappig, dit najaar ga ik misschien ook weer eens experimenteren in het buitenland.

  • 27 Juli 2014 - 22:51

    Bouwe:

    gefeliciteerd! dat wordt weer genieten van de reisverhalen.

  • 30 Juli 2014 - 08:05

    Irene:

    Wat fijn, weer eens ouderwets veldwerk doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Jenneke

Waar je allemaal niet terecht komt als taalkundig onderzoeker: veldwerk, conferenties, vakanties...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 172714

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 08 September 2015

2014-2015

03 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Op veldwerk in Uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: